East coast part 1

7 maart 2013 - Otford, Australië

Lieve vrienden,

Afgelopen maandag was het eindelijk zover..  Na het trieste afscheid van iedereen in Otford stond er een nieuw avontuur voor de deur..  Rianne bood me een overnachting aan in haar gloednieuwe kamer bij Central station zodat ik maandagochtend vroeg uit de veren kon om Anneke te gaan ophalen van Sydney Airport..
Daar stond ik dan met mijn bordje 'Vaccaro' .. de kriebels gierden door de buik en de vreugde werd dubbel zo groot toen ik eindelijk dat An-kopke zag verschijnen in de terminal.. Na menig dikke knuffel vertrokken we naar Sydney voor het begin van de trip van ons leven..

Toen we onze koffers bij Rianne gedropt hadden gingen we voor ons eerste terrasje.. Een gedeeld ontbijtje op Broadway in het zonneke en de vakantiesfeer zat er al helemaal in..
Nadat ons buikske semi vol zat ging ik An Sydney Centrum laten zien.. Het weer was prachtiger dan ik ooit gezien had in Sydney.. Ze had mich echt het zonneke meegebracht : ) We wandelden langs het Opera house en de Harbour Bridge en gingen hierna even chillen in de Royal Botanical Gardens.. Na het heerlijke bijpraten en een persoonlijk gegidste tour doorheen Sydney gingen we voor ons volgend terrasje in the Rocks .. Savonds gingen we samen met Rianne en vriendinnen een kijkje nemen in Chinatown waar we een typisch Aziatisch maal haalden om dit vervolgens te verorberen bij sunset at the famous Darling Harbour.

Op dag 2 wou ik An graag het leven in Otford laten zien waar ik de afgelopen maanden zo van genoten had.. Na een treinrit door Sydney's royal national park geloofde An haar ogen niet toen we in het kleine stationnetje van Otford arriveerden.. Eenmaal aangekomen in mijn voormalige "thuis"dropten we onze spullen en nam ik haar mee voor een ritje door Otford-town en erna naar het prachtig uitzicht op mijn favoriete plek 'bald hill'.. Ze was er helemaal weg van.. Na even genieten van The view keerden we terug huiswaarts voor een laatste family dinner met Andrew, Gaetane, kleine Anais & de nieuwe aupair, Alex.

Woensdag waaiden we uit op een van de leuke stranden van de regio, Stanwell Park Beach.
Na een heerlijk middagje zon keerden we terug naar Sydney waar Rianne ons opwachtte om samen te gaan eten in het Robin Hood hotel gelegen in Bronti, een van de gezellige suburbs van Sydney's CBD. Omdat de avond nog jong was spraken we met Fadi en Ricardo af om nog wat te gaan drinken in de bekende Opera House bar.

Na deze driedaagse had An zowat alle highlights van Sydney gezien en waren we donderdag helemaal klaar om aan onze roadtrip te beginnen. We mochten eindelijk onze Jucy-van gaan oppikken. Na gezegend te zijn door een lokale priester gingen we elk met een paternoster om de nek op pad. Nu kon het niet meer mislopen .. Na heel wat geonderhandel over onze verzekering in het Jucy kantoor kon ons avontuur beginnen. In een drukke stad zoals Sydney was het goed uitkijken geblazen, zeker aan de linkerzijde van de weg.. Na een stressvol ritje door Sydney’s CBD bereikten we onze eerste stop, Newcastle, waar we al meteen onze eerste voedselvoorraad insloegen. Na een lange en vermoeiende rit naar Port Macquarie bouwden we onze van om tot een gezellig huisje voor onze eerste nacht in ' Maison Gaston' (jawel, als in Gaston Lagaffe).

Vrijdagochtend trokken we naar Coffs harbour voor het regelen van nog wat praktische zaken en enkele uurtjes later arriveerden we in het prachtige Byron Bay waar we met Rebecca en Yvette zouden meeten.. We merkten al snel dat we in een klein paradijsje waren aangekomen en parkeerden onze van langs de meisjes hun auto voor een eerste avondje uit.
Na Byrons nachtleven verkend te hebben genoten An en ik nog van een heerlijke nachtwandeling op het strand. Het duurde maar enkele uurtjes voor we gewekt werden door de 'local police' ze maande ons 'vriendelijk' aan deze gewone parking te verlaten mits overnacht kamperen niet was toegestaan. Gelukkig kregen we geen boete en konden we enkele uurtjes later vertrekken voor ons dagtripje naar het dorp Nimbin 'het mekka van het druggebruik '.
Het was een prachtige maar erg gevaarlijke rit door Byron's plaatselijk regenwoud, kronkelende smalle wegen met hard rijdende tegenliggers maar het uitzicht was prachtig.. Een uurtje later reden we door het kleine dorpje dat praktisch maar uit 1 straatje bestond..  We parkeerden ons en niet veel later slenterden we met grote ogen door het enige stadje waar weed gebruik legaal is.. De kleurrijke shops met allerhande kruiden en 'happy herbs' waren een echte must-see! Op elke hoek van de straat kregen we space cookies of mushrooms aangeboden. Hoewel we hier nog wat langer onze ogen de kost wilden geven was het tijd om terug te keren naar Byron Bay voor het donker werd .. We hadden afgesproken met de meisjes voor een dinner op het strand waarna we het nachtleven van Byron weer indoken.

Zondag stond een doortocht naar Brisbane op het programma maar onderweg hielden we enkele uurtjes halt voor ons eerste zeeplonsje aan de Goldcoast. Dit deden we in het mooie en uptown stadje Coolongatta, een beetje het Knokke van Australië. S'avonds arriveerden we in Brisbane waar we afspraken bij een kennis van An die ons na wat sightseeing voorzag van een heerlijk avonddiner en een zalige slaapplaats (met een echt bed).

Onze tweede week begon met een bezoekje aan de Koala Pine Sanctuary Park te Brisbane. Hier kwamen we ogen te kort om al dat Australisch wild te aanschouwen. Zo zagen we heel erg zeldzame vogels, WOMBATS, kangoeroes, reptielen, en uiteraard koala's. De koala's waren heel schattig om te zien maar waren toch vrij creepy om vast te houden, zeker als ze voortdurend een konijnekeutel tevoorschijn toveren uit hun kleine anjer. Na een lang en grappig tochtje doorheen dit dierenpark trokken we verder naar Hervey Bay, een klein dorpje waar alle uitstapjes naar het prachtige Fraser Island van start gaan. We trokken zeer vroeg in de ochtend naar een bookingkantoor en hadden heel erg veel geluk om die dag nog mee te mogen met een daguitstap naar Fraser. We werden opgehaald door een bus dewelke ons naar een grote ferryboot transporteerde. Eenmaal aangekomen op Fraser Island reden we met een indrukwekkende 4x4 bus over het eiland. Deze tocht was extreem hobbelig en al snel lagen we in een deuk aangezien we zo erg heen en weer gezwierd werden in de 4x4. Niet dragen van de gordels achterin was een No-go want we vlogen letterlijk bijna uit onze stoel. Na het zien van het prachtige regenwoud en enkele leuke valleien reden we met de bus over het strand en zelfs door de zee het eiland rond.. Als afloop van de tour mochten we een uurtje plonzen in het prachtige lake Mckenzie..
Moe maar voldaan gingen we terug met de bus voor onze laatste 40 min. bumpy ride terug naar de Ferry.
Op de Frasertour hadden we ook onze eerste Belg ontmoet..de ubervriendelijke westvlaamse Karel vervolledigde ons die avond nog voor een avondje chillen op het strand.

Na een weeral zalig nachtje in ons vanneke trokken we smorgens verder vanuit Hervey Bay richting Town 1770 hier kozen we voor de Scooteroo tour waarbij we elk onze eigen kleine Harley kregen toegewezen.. na een kleine rij initiatie gingen we op pad voor een 3uur durende trip op onze motortjes.. Een zalige vrijheid ervaarden we al rondcruisend door de prachtige Australische natuur.. Met onze leren jasjes en neptatoo's genoten we van dit heerlijk miniavontuurtje.. we hielden met de hele groep halt in Town 1770 voor een bakje chips bij Sunset.. het einde van een prachtige avond!

Momenteel zijn we er nog steeds in geslaagd om gratis te slapen op parkings langs de weg of  aan stranden.. onze lunchekes en avondmalen zijn altijd in het groen.. onze douches zijn steevast koud en fris sochtends op ‘t strand.. buiten wat gekke blikken van de lokale bevolking beleven we hier dus de ultieme kampeer ervaring..

De trip is nu ongeveer halverwege en superleuk tot nu toe.. we hebben echter nog veel avontuur op de planning staan maar daarvoor zullen jullie op deel 2 moeten wachten..

Vele lieve groetjes van An & Fieke

Geschreven op 13/02
te Town 1770

1. Rina Pirlotte:
    9 maart 2013
    man, man, wat ben ik jaloers. geniet ervan, het is je gegund.